måndag 2 juli 2012

Intervallträning nr 1 2012

Tjo!
Igår var jag ute på min första intervallträning. Vill öka tempot och detta ska ju vara bästa sättet. Planen är 1 intervallpass, 1 kortdistans pass och 1 längre i veckan (minst, gärna 5 pass i veckan, men kan tänka mig promenader eller cykling).

Jag lade upp min intervallträning med 15 min jogg till banvallen (platt och perfekt till intervallträning) som uppvärmning, 10 st intervallen på 1 min (sprang alltså i 1 min så fort jag orkade och sen gick jag i 1 min och detta upprepade jag 10 ggr), avslutade med 15 min nerjogg.

Jag höll ett ganska jämnt tempo på mina intervaller men märkte snabbt att jag inte riktigt orkade springa snabbt varje minut. Intervall 1-3 gick bra, men 4-7 var riktigt jobbiga och jag fick håll. Det lättade lite mellan intervall 8-10 och sen joggade jag lugnt hem. Ska bli kul att se hur detta utvecklar sig. När jag orkar springa snabbt alla 10 intervallerna (hela minuten) och kanske till och med kan jogga lätt istället för att gå mellan dom! :-)

1 kommentar:

  1. hej hej..
    oj oj oj så bra du är!! Grymt jobbat.. och 5 pass i veckan är ju toppen.. försöker få till det jag med. .:)

    Är så sugen på att springa igen men törs inte riktigt än för jag känner i mitt knä när jag pw..

    så jag kämpar på på gymmet lite till innan jag testar med ett löppass igen. .:)

    kramisar

    SvaraRadera