söndag 29 juli 2012

Falkenbergs stadslopp

Igår var det åter dags för lopp och jag kände mig tillräckligt frisk i ryggen för att kunna köra! (FYI så har jag skrivit ett inlägg om detta redan som har försvunnit!!)
Morgonen och förmiddagen var regnig och ganska kall, alldeles lagom tyckte jag. Dessvärre hann det ändra sig till det var dags att springa och blev soligt och kvavt, riktig åskvärme!! Jag försökte dricka mycket före och åt mellanmål istället för lunch.

Loppet då:
Första km gick först sakta och sen alldeles för fort. Sprang första km på 5.24, hade på mig mina hörlurar för att hålla koll så jag inte tog ut mig för fort. Det var svårt att komma in i rätt andning och benen kändes tunga.
Vid andra km försökte jag hitta ett bra tempo. Det började kännas lättare och i slutet av km 2 var första vätskekontrollen.
Vid 3-4 km var det lite lättare löpning men väldigt varmt. Jag hörde många löpare flåsa och kippa efter andan omkring mig. Jag sprang förbi många som tagit ut sig i början.
Vid 5 km sprang jag förbi min familj. Mamma, pappa och mina 2 barn var och tittade på och ropade "heja mamma". Fick även lite vatten och sprang vidare. Då kände jag att jag började sega. Benen var som bly. Jag bet ihop, satte på musik i öronen och kämpade på! Fram till 7 km var det ganska jobbigt. Vi fick blöta svampar och jag tog en som jag pressade ner i nacken och rygg, (blött och skönt) och den andra tog jag i ansiktet. Strax efter var det dags för vätska och sen började det lätta. Jag kände vittring av målgång och den sista kilometern gick riktigt bra. Kunde till och med spurta i mål! :)

I allmänhet är jag nöjd med loppet. Visst hade jag velat ha en bättre tid men under förutsättningarna så gjorde jag allt jag kunde. Jag ska ligga under 55 min på milen någon gång under 2012, det har jag bestämt, men det kommer fler chanser! :-)

Det tråkigaste under hela loppet är att chipen för att mäta tiderna inte riktigt satt fast på nummerlapparna och jag skulle tro att ca 30% av alla som sprang loppet tappade sina under vägen och fick alltså ingen tid. Vi andra har inte heller fått någon tid och det är tråkigt för arrangörerna att loppet kantades av denna fadäsen! Som tur är hade jag ju min egen klocka men stackars dom som inte hade det!!

1 kommentar: