måndag 2 juni 2014

Nybakat

Idag kände jag att jag behövde fylla på lite här hemma... Jag har länge tänkt att göra en granola (müsli) och hittade ett recept jag tyckte verkade bra. På www.56kilo.se hittade jag och gjorde detta recept (förövrigt en väldigt bra sida/blogg med många bra recept):

15- 20 portioner (ca 1-2 msk per portion)
Ca värden: 2 gram kolhydrater, 3 gram protein och 10 gram fett per portion med honung

2 dl hackad mandel
2 dl hackade hasselnötter
1 dl solroskärnor
1 dl pumpakärnor
1 dl kokosflingor
1/3 dl hela linfrön
1 tsk ekologisk vaniljpulver
1 msk kakao
3 msk kokosfett (låt det smälta till flytande konsistens)
ev 1 msk ekologisk kallrörd honung (kan uteslutas)

Blanda ihop allt och fördela på plåt. Rosta allt på 150 grader i ca 20-30 minuter (beroende på ugn, se till så det inte blir för bränt!) Rör några gånger under tiden. Förvara i tät burk!




Jag ökade linfrön lite och fick rosta i 35 min innan jag var nöjd men den blev riktigt god, åt lite ikväll :-)


Efter detta gjorde jag ett bröd som jag åt hos grannen Ida igår. Ett kesobröd som var saftigt och gott. Googlade fram ett recept och korrigerade lite. Ökade framförallt fröna, åt även detta ikväll, gott! 

1 burk keso (250g

3 ägg

1 dl sesamfrön

1 dl hela linfrön

1 dl rostade solrosfrön

1 tsk bakpulver

1 msk fiberhusk 

Gör så här:
  • Sätt på ugnen på 225 C
  • Blanda alla torra ingredienser i en skål
  • Tillsätt ägg och keso
  • Bred ut smeten på en ugnsplåt med bakplåtspapper (försök att täcka hela plåten, bred så tunt du kan då brödet sväller)
  • Gädda mitt i ugnen i ca 15 minuter. (Jag hade nog minst 20 minuter i varmluftsungn!)
  • Ta ut brödet, låt svalna något och skär sedan i rutor
Detta recept finns på de flesta sidor om man söker på "kesobröd gi" men jag hittade mitt hos http://appelblomman.blogspot.se/2011/08/gi-brod-med-keso.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar