tisdag 13 maj 2014

Milen

Ikväll kryper jag till sängs med ett leende på läpparna och huvudet aningen högre än vanligt. Innan ikväll var jag ute och sprang. Hade bestämt mig för milen och att TA DET LUGNT. Tänkte att jag skulle springa i 6.30-tempo ungefär. Jag öppnade lite för snabbt och sprang första km på 5.05, tänkte att detta kommer aldrig att gå nu måste jag sänka farten. Sagt och gjort men ändå inte jättemycket. Sänkte farten och nästa km gick på 6.08 men under denna km är det 2 rejäla uppförsbackar så det var ändå en bra tid. Kände mig lite stum i benen men efter en rejäl backe utför så återhämtade jag mig bra. Kilometer 3-5 ungefär är ganska kuperad, små kullar hela tiden att springa uppför och ner. Benen kändes bra här och jag hade kraft i benen när jag sprang, underbar känsla. Snittade 5.40 tempo. Sen kommer man ut på banvallen, långa raksträckor som är ganska mentalt jobbiga men jag fokuserade ner i backen och lät benen jobba. Det sluttar lätt nerför hela vägen så det är ganska lätt löpning ändå. Några gånger här måste gps ha ballat lite så tiden är inte heeeelt tillförlitlig men ändå bra. (Måste springa den igen snart och jämföra). Kilometer 5-8/9 någonting är på banvallen och låg på låga 5 i tempo. Sen ökade jag sista km för att spurta lite i mål, den km sprang jag på 4.50 ungefär. 
Jag är som sagt lite osäker på gpsen för när jag kollar kartan så ser jag att den har stuckit iväg ibland men jag ser även att den har tagit genvägar när jag har sprungit längre. Jag bestämmer mig för att köra på denna nu och springa igen om någon vecka och jämföra. Säg att sträckan var 400 m kortare kanske, men idag låter vi det vara och låtsas, eller så bevisas det nästa vecka att det stämmer, vi får se. 



1 kommentar:

  1. Du är sååå j***kla grym!! Hur bra som helst! JAG har inte ens tagit milen ännu och ska springa lopp om TRE veckor! :) Pust! Det märks inte att lilla H är så liten som han är, på din form! Du är såå bra! Fortsätt så här så kommer din belöning till dig själv fortare än du anar!! KRAM

    SvaraRadera