tisdag 4 mars 2014

Fröknäcke

Igår provade jag ett nytt recept. Ett knäckebröd som blev riktigt gott!! Även detta recept är från http://www.lchfgourmet.se/

(Receptet räcker till 2 plåtar)

 

Ingredienser:

  • 2 dl Solroskärnor
  • 1 dl Sesamfrön
  • 1 dl Pumpakärnor
  • 1 dl hela Linfrön
  • 4 msk Pofiber
  • 2 msk Fiberhusk
  • 100 gram kokosfett
  • 5 dl kokande Vatten
  • ½ tsk salt

 

Gör så här:

Blanda alla torra ingredienserna i en bunke.

Koka upp vatten och tillsätt kokosfettet.
Häll därefter vätskan över fröblandningen, rör om ordentligt.

Häll upp på plåt med bakplåtspapper, kavla ut till en tunn kaka. (Kavla var inte så lätt för det är snarare en smet än en deg så jag bredde ut min med en slickepott, gick jättebra).
Grädda i 45-60 min i ugn på 150 grader.
Tag ut och skär i bitar, sätt in plåtarna igen på eftervärme i 30-60 min.

Jag gjorde mina lite väl tunna. Trodde att dom skulle resa sig lite i ugnen. Det gjorde dom inte och dom blev snarare som flarn dvs lite svåra att smöra. Nästa gång ska jag göra dom lite tjockare... 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar