fredag 28 december 2012

Träningsåret 2012

Jag tänkte sammanfatta träningsåret 2012 lite.

Jag avslutade 2011 med väldigt lite löpning. Istället tränade jag zumba och medelgympa. Detta höll igång konditionen bra för när jag gav mig ut på min första runda i februari var 5 km inga större problem. Att våren sedan var så seg minns jag inte men när jag nu läser så var jag inte under 6-tempo förrän i juli och det var även då jag sprang milen för första gången. Efter detta rasslade det på bra och jag var nere på 5.30 tempo som bäst. Hösten har mest bestått av step up och gympa men även av lite löpning och ganska många promenader.

Det blev färre lopp än planerat 2012. Jag hade satsat på 5 lopp men nådde inte riktigt dit. Jag hoppade över ut-milen i april eftersom jag jobbade den helgen. Vårruset och blodomloppet skippade jag också, orkade inte åka till Göteborg för att springa. Mitt första lopp blev därför ett impulsivt lopp när jag var på Öland. Såg skylten dagen före loppet, åkte dit tidigt på morgonen för att efteranmäla mig och sprang senare hornsjön runt (11 km) på 1,03 vilket jag blev mycket nöjd med eftersom loppet var i terräng största delen!
 Några veckor senare var det dags för Falkenbergs stadslopp. Som vanligt var det en tryckande värme och sjukt jobbigt. Tiden blev 58 min och med tanke på förutsättningarna är jag nöjd med det! Tjejmilen missade jag anmälan till, försökte få tag på anmälan på tradera men det skulle bli så sjukt dyrt men vi får hoppas att detta blir av 2013, hade så sjukt kul första gången! Det blev ett sista lopp 2012, kretsloppet i Borås. Ett millopp som jag laddade som tusan för. Jag skulle vara under 55 min och därmed basta. Min kropp ville inte riktigt som jag utan jag fick halsfluss veckan före. Väl till start var jag ju frisk men gick på penicillin och hade inte kunnat ladda som jag ville. Tiden blev 56 min och det blev jag nöjd med!!

Jag satte lite viktmål som jag tyvärr inte riktigt nådde. Jag ville först komma ner till 56 kg men ändrade mig senare till 55. Jag var nere som lägst på 57,7 kg tror jag men sedan dess har jag pendlat runt 58-59 kg. 2013 hoppas jag är året då jag når dit jag vill! Däremot är ju vikten bara en siffra och jag måste säga att jag faktiskt ser smalare ut än jag gjorde för ett år sedan även om vågen bara säger 2 kg.

Snart kommer ett inlägg och mina visioner 2013!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar