tisdag 18 februari 2014

Frallor

Igår bakade jag frallor med mindre kolhydrater för första gången. Dom blev jättebra och goda. 

Receptet kommer här: (hittat på www.lchfgourmet.se)

12 stora ägg 
50g smält smör
1,5 dl kokosnötsmjöl
3 msk fiberhusk
1 msk bakpulver
1 tsk salt
1 dl fibrex flingor
1 dl solroskärnor
1 msk hel fänkål

Gör så här:

Vispa äggen poröst med elvisp och häll i det smälta smöret. Stöt fänkålen i en mortel och blanda de torra ingredienserna, blanda sedan väl i smeten. Låt degen svälla minst 15 min.

Stjälp upp degen på bakbord, se till att fukta underlaget med vatten. Blöt händerna riktigt med vatten och dela degen till 10 bitar som du formar till runda bullar.

Lägg frallorna på plåt med bakplåtspapper och strö över solroskärnor.  Grädda i mitten av ugnen i 175 grader i 20-25 minuter.


(Jag gjorde mina utan fänkål då detta inte är en krydda jag uppskattar, blev mycket gott ändå. Smakade inte jättemycket men med pålägg gick det mycket bra att äta)






Skickat från min iPad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar